Vad säger ditt varumärke om dig?
Vi väljer alla ett varumärke som vi på något sätt gillar och har fått förtroende för.
I alla fall gör jag det, känner du också igen dig?
Därför är det viktigt för företag att ha rätt sorts varumärkesbilder. Dina bilder som du publicerar på din hemsida och de olika sociala plattformarna måste återspegla precis det du vill stå för som person och företag.

Personal branding/ personligt varumärke!
Du kanske har hört någon svänga sig med ordet personal branding dvs personligt varumärke. Det är superviktigt med ett personligt varumärke även om du är anställd.
Det är ju du med din spetskompetens som företaget vill ha och har du då personligen ett noggrant väl uttryckt personal brand är det enklare för framtida företag att hitta dig och se om du passar in i deras organisationer.
Jag har vänner som har fått företag att skapa en arbetsroll utefter hur de är för att de ser värdet i personen. Dess nätverk och personlighet är något de vill ha i sin organisation och som passar deras företagsteam. Ett utpräglat personal brand kan vara nyckeln till dina framtida anställningar.
Personligt varumärke är nyckeln till framgång
Är du egenföretagare som jag är så är det ännu viktigare att din personlighet genomtränger ditt varumärke, både som person och företag.
Jag ser ingen skillnad på mig och mitt företag för vi är ett och samma hela tiden 24 timmar om dygnet.
Var dig själv!
Oavsett om jag är på ICA och handlar eller med dottern på hennes olika idrotter, så spelar det roll hur jag är och beter mig. Potentiella kunder ser mig dagligen varken du vill det eller ej.
Det är viktigt för dig själv att du har ett varumärke som du kan stå för och att det ligger så nära hur du är som privatperson som möjligt, så att du inte behöver vara någon som du egentligen inte är när du ’går’ till jobbet.
Du vill inte att folk skall säga att oj dig känner jag inte igen. På internet beter du dig på ett sätt medan när du är så kallat ’off duty’ är du en helt annan person.
Då blir kunden konfunderad och förstår inte vem du är och vad du står för och med stor sannolikhet letar sig till en av dina konkurrenter. Transparence är bra då känner sig ingen lurad någon gång.
Know Like and Trust!
För att jag skall handla något, oavsett vad det egentligen är, vill jag känna att jag har förtroende för varumärket. Jag skall gilla vad de står för och hur de agerar på sin hemsida och sina sociala plattformar. Då får jag även förtroendet för dem och är villig att spendera pengar.
Bygga relationer
Du skall alltid sträva efter att bygga relationer med dina potentiella kunder/arbetsgivare. Låt dem gärna komma dig nära så att de själva får känslan att de känner dig. Var personlig men du behöver inte dela med dig av allt som är privat.
Du som person är mer benägen att handla av / anställa någon du gillar och just därför är relationsbyggande väldigt viktigt idag.

Vad är ett varumärke?
Jag läste ett citat för länge sedan som har fastnat hos mig. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som skrev det, men det lydde något så här: ”Your Brand is what people say about you when you are not in the room.”
Det betyder att ditt sanna varumärke är vad människor säger om dig när du inte är i rummet, dvs. när alla är helt ärliga.
Den som bestämmer värdet på ditt varumärke är dina kunder!
Något att hålla i bakhuvudet när du publicerar information och bilder på nätet.

Jordnära och glad fotograf
Jag vill att folk, genom att titta på mina bilder, skall få en känsla om att jag är en jordnära och glad fotograf. Jag vill att folk skall våga komma fram och prata med mig och ställa frågor. Jag älskar att svara och diskutera fotorelaterade frågor!
Professionell fotograf
Jag vill även att folk skall känna att jag är professionell både i mitt bemötande med kunder men även inom mitt yrke som fotograf. Det är bland annat därför jag valde att ta både Gesällbrev och Mästarbrev inom fotografyrket, för att ge kunden en trygghet om att de anlitar en fotograf som är kunnig inom sitt yrkesområde.

Familjär fotograf
Eftersom jag är egenföretagare så händer det ibland att jag har med mig hela familjen på vissa fotouppdrag, där det passar sig så klart. Ibland p.g.a. nödvändighet, barnpassning etc. inte finns, men också att även vissa fotouppdrag är roliga för hela familjen, som rally tex. när vi är ute i skogen tillsammans en hel dag med picknick.
Jag är som jag nämnde tidigare en företagare 24 timmar om dygnet oavsett vardag eller helg. Det trivs jag oerhört bra med, nästan så jag inte vet något annat.
Jag blir ofta väldigt bra vänner med mina kunder så det är bara roligt att träffa dem, även en helg ibland om det passar aktiviteten.
Har du rätt bilder online?
Fundera lite på om du själv visar upp dig och ditt företag på bästa möjliga sätt?
Fråga gärna en vän eller någon som inte vet vad du arbetar med vilken uppfattning de får om dig om de bara ser din online profil.
Visa allt du har online som din LinkedIn profil, ditt företags hemsida, Facebooksida etc. Förstår de vad du arbetar med eller vilket sorts jobb du söker?
Ditt budskap bör vara lika vart de än tittar. Du kan självklart ha olika kundgrupper på de olika sociala plattformarna, men uppfattningen om dig som företag eller person bör vara densamma.
Har du några frågor eller något du vill tillägga så skriv gärna en kommentar så svarar jag gärna på det.
Känner du att du behöver boka en fotograf?
Känner du efter att ha läst det här att det kanske är dags att du uppdaterar dina bilder till att överensstämma mer vad ditt varumärke bör beskriva? Boka gärna in ett samtal med mig så kan vi tillsammans diskutera vilken sorts fotografering som passar just dig och ditt företag bäst.
Shippey är en byrå- företagsleverantör för foto, video och drönarbilder i världsklass.
-️Beställ nya bilder till sociala medier
-️Beställ drönarbilder/videos
-Beställ videointervjuer
KONTAKTA OSShey@shippey.se
